Monday, February 5, 2018

Idea FYP : Sistem Keselamatan Rumah - SMS & Sensor Motion

Idea Projek  Sistem Keselamatan Rumah - SMS & Sensor Motion adalah lanjutan daripada projek Idea FYP : Sistem Keselamatan Rumah Kawalan SMS

Penambahan kepada projek SKR kali ini adalah terdapat 3 motion sensor yang di letakkan di depan pintu depan, pintu belakang dan tingkap rumah.

Carakerja projek ini adalah sama dengan FYP : Sistem Keselamatan Rumah Bersama Kawalan SMS , cuma tambahan ciri keselamatan berupa amaran awal pengesanan manusia menggunakan sensor motion untuk pintu dan tingkap.

Amaran awal ini berlaku bila terdapat sebarang pergerakan manusia di depan pintu / tingkap (dikesan oleh motion sensor), maka SKR akan menghantar sms 'Terdapat pergerakan manusia di depan pintu utama' kepada tn rumah. Begitu juga untuk pintu belakang dan tingkap.

Seterusnya tn rumah boleh hantar sms 'Lampu On' untuk on kan lampu dalam rumah seterusnya dapat menghalang pencerobohan. 

Alarm/Siren akan dibunyikan dan sms akan di hantar kepada tn rumah jika penceroboh masih juga meneruskan niatnya untuk memasuki rumah tersebut,

Sekian, terima kasih.

0 comments:

Post a Comment