Monday, October 25, 2010

PENTING: Hardware yang wajib ada

Bagi yang ingin belajar PIC tetapi tak tahu apa hardware yang perlu ada/beli untuk pembelajaran PIC nie, senarai di bawah dapat membantu/menceritakan serba ringkas kenapa hardware tersebut diperlukan:

1. PIC board .. rujuk http://allpicproject.blogspot.com/2010/10/hardware-pic-board.html
- Board/hardware untuk PIC diprogram dan sebagai board utama untuk sambungan ke bahagian lain ie. board sensor, board wireless, board relay etc. (tanpa board nie, PIC tak boleh berfungsi .. dalam kes pembelajaran di blog ini).

2. PIC programmer .. http://allpicproject.blogspot.com/2010/10/hardware-pic-programmer-board-pickit2.html
- Board/hardware ini penting untuk memasukkan code (hex code) setelah kita compile C sourcode (saya akan terangkan kemudian secara lebih detail bila mula belajar nanti) ke dalam PIC. PIC tanpa hex code, PIC tak akan berfungsi.

3. LED n Button Board . . http://allpicproject.blogspot.com/2010/10/hardware-led-n-button-board.html
- Bila kita dah masukkan hex code ke dalam PIC ( guna PIC programmer), kita sambung PIC board kepada LED-Button board dan kemudian ON kan power supply dan kita akan dapat lihat hasilnya di LED-Button board. (tanpa LED-Button board, kita tak dapat hasil kerja PIC ... dalam kes ini).

NOTA: Adakah lebih baik saya membuat satu board yang mencantumkan PIC board + LED-Button board sebagai starter kit untuk sesiapa yang baru mula belajar PIC ? berbanding dengan 2 unit board berasingan?

Tk

0 comments:

Post a Comment